reklama

Pes nikdy neprekročí prah môjho bytu

To bola veta, ktorú Alena Prágerová adresovala svojim deťom už odmalička. Bola si ňou úplne istá, žiadny pes v jej byte skrátka nebude. No keď jej syn postupne prišiel o zrak, otázka psa sa opäť otvorila.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

„Pes neprekročí prah bytu,“ to bola moja veta keď boli deti ešte malé, pre istotu, aby som sa vyhla slzám, keď príde tá veta: „My chceme psa.“ Pes u mňa znamenal vstávať skoro ráno a chlpy v byte.
A tak sme mali rybičky, ktoré asi dobrovoľne spáchali samovraždu: buď vyskočili z akvária alebo plávali hore bruchom.
Druhý pokus boli vodné korytnačky. Keď čistenie akvária zostalo iba na mne, pomaly som deti začala prehovárať, že keby sme ich predali, peniažky im rozdelím. Naleteli. A mala som pokoj.
Tretí pokus bol škrečok. Dcéra nenápadne prišla domov aj so škrečkom, že iba na chvíľu ho kamarátke povaruje, kým si nekúpi klietku. Ráno, keď som jej povedala, aby škrečkovi vymenila piliny, vyvalila na mňa oči, že: „Ja?“ „No a kto?" zaútočila som protiotázkou. Škatuľu teda vyčistila a ešte v ten deň opustil škrečok náš byt.
Presne tak by to dopadlo aj so psom, hovorila som si. Najprv by sa s ním hrali, chodili s ním von a potom by to všetko zostalo na mne... 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Malý Arkusko
Malý Arkusko (zdroj: Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy)


Keď sme sa rozhodovali pre vodiaceho psíka, nebolo mi všetko jedno. Byt bol práve po rekonštrukcii, nove parkety, v obývačke nový bledý koberec. Mala som však aj strach, či sa dokážeme o psíka postarať, nakoľko sme nikdy psa nemali. Aj som si spísala otázky, čo mám robiť v prípade, keď... 
Potom som sa dozvedela, že vodiaci psi slúžia približne sedem rokov. Hneď som bola rozhodnutá dať ho po tých siedmich rokoch preč. Nech má priestor ďalší psí pomocník. Neter mi oponovala: „Ty dáš psa, ktorého budeš mať sedem rokov, preč?“ A ja som s kľudným svedomím odpovedala: „Áno.“ „Ty ho fakt dáš preč?“ čudovala sa. "No a čo mám mať v byte dvoch veľkých psov? Áno, dám!“ nedala som sa. Čoskoro som však mala spoznať Arkusa - štvornohého pomocníka môjho syna Juraja.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Arkus
Arkus (zdroj: Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy)

Čas sa krátil a začali sme pripravovať pre vodiaceho psa peliešok. Trvala som na určitých zásadách: „Pes nebude chodiť do izieb a spať bude v hale.“ Na to mi Juraj smutne povedal: „No ešte povedz, že ani do kuchyne nebude môcť ísť a bude spávať pred dverami.“
Keď prišla trénerka Jarka a uvidela, aký priestor som Arkusovi vyhradila na spanie, povedala: „Tam sa zmestí akurát tak čivava alebo misky pre psa“. Mala pravdu. Dnes sú na tomto mieste naozaj len misky a peleštek je v izbe. A ako to skončilo so psíkom v našom byte, asi už tušíte.

Juraj s Arkusom
Juraj s Arkusom (zdroj: Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy)

Arkusko si ma získal hneď v prvý deň. Neskôr som sa mu stále dookola ospravedlňovala, aby mi odpustil, že som bola taká zanovitá a nechcela ho pustiť do izby. 
Bol u nás asi týždeň; s manželom sme pili rannú kávu a ja mu hovorím: „Ocino, keď Arkusko už nebude vodiť, však ho nedáme preč?“ „Nie,“ potvrdil jasne. „A keď sa Juraj odsťahuje, že si ho necháme?“ Muž zase súhlasne prikývol. Keď som to povedala Jurajovi, zasmial sa a povedal: „Ja som vedel, že ťa Arkusko zlomí.“
Teraz keď s ním ide Juraj na 2 – 3 dni alebo na týždeň preč, je doma smutno a prázdno.
Aj v záhrade mi Arkusko pomáha: žerie trávu, len škoda, že nie burinu, aspoň by som nemusela plieť. Keď sme strihali stromy, pomáhal aj on nosiť konáre k ohnisku a tak sa mu to páčilo, že ich nosil aj naspäť pod stromy. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Juraj s Arkusom
Juraj s Arkusom (zdroj: Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy)

Arkus je náš piaty člen rodiny, som spokojná, keď spolu chodia s Jurkom von, je to ako keby Juraj chodil s bodygardom. Nenahrádza mu iba oči, ale keď cíti, že s Jurajom nie je niečo v poriadku, vie ho upokojiť, ako to ako to spravil naposledy počas jeho štátnic. Juraj prišiel domov a vraví: „Mami, veď vieš, aký som ja stresman! Ale vieš aký som bol pokojný na štátniciach? Arkus mi dával taký pokoj, že som sa vôbec nebál.“
Mať takého pomocníka, hoci nemého, ktorý vám rozumie, je viac ako mať okolo seba desať hovoriacich ľudí, ktorí vám nechcú rozumieť.

Juraj s Arkusom
Juraj s Arkusom (zdroj: Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy)

Na záver chcem odkázať rodinám, do ktorých má prísť vodiaci psík: „Nebojte sa, že vám pes zničí byt. Nezničí ho. My sme koberec za rok vymenili, no a? Chlpy sa povysávajú.Ten psík vám dá omnoho viac ako si myslíte. Dá lásku, kamarátstvo, pokoj a istotu a to nielen nevidiacemu, ale aj ostatným členom rodiny a to stoji zato! ARKUSKO, ĎAKUJEME TI!"

SkryťVypnúť reklamu
reklama
JUraj s Arkusom
JUraj s Arkusom (zdroj: Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy)

PS1 od Výcvikovej školy: Arkusko je už na zaslúženom dôchodku a hádajte, kde ho trávi? Áno, presne, uhádli ste. :) Po tom, ako sa Juraj presťahoval od rodičov a má nového vodiaceho psa Lukyho, jeho prvý starý parťák si užíva najkrajší a najhýčkanejší dôchodok vďaka opatere Jurajových rodičov. :) Ako hovorí pani Prágerová: Nikdy nehovor nikdy. :)

PS2 od Výcvikovej školy: Rozprávanie Aleny Prágerovej aj o tom, aký bol ich prvý rodinný večer s Arkuskom nájdete v tomto videu 

Článok vznikol s cieľom informovania verejnosti o činnosti Výcvikovej školy pre asistenčné a vodiace psy a výchove vodiacich a asistenčných psov v rámci projektu: Tvorba a optimalizácia lepšej verejnej politiky v záujme odstraňovania bariér spoločenského začlenenia zrakovo postihnutých. Tento projekt je podporený z Európskeho sociálneho fondu. 

logá EÚ
logá EÚ 
Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy

Výcviková škola pre vodiace a asistenčné psy

Bloger 
  • Počet článkov:  30
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Naše občianske združenie pomáha ľuďom so zdravotným postihnutím stať sa samostatnejšími vďaka štvornohým pomocníkom so špeciálnym výcvikom. Ako jediná organizácia na Slovensku sme získali akreditáciu od Medzinárodnej federácie škôl pre výcvik vodiacich psov (International Guide Dog Federation), čo zaručuje vysokú kvalitu našej práce. Radi by sme čo najväčšiemu počtu ľudí priblížili tému psích pomocníkov, ako aj tých, ktorí ich pomoc potrebujú. http://www.vodiacipes.sk/ Zoznam autorových rubrík:  PríbehyNaša filozofiaZo sveta psovNezaradenéOdborne

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu